Pagina Menu Thuiswinkelen

Online shoppen: doe dat voorzichtig

Thuiswinkelen is populair. Bijna alle grote winkelketens hebben inmiddels een webshop. Ook talloze kleine winkels hebben misschien nét die aanbieding hebben waar u al zo lang naar zoekt. Er is ook nog het tweedehands circuit, met Marktplaats als bekendste voorbeeld. Maar er zijn ook valkuilen, waarvoor u moet uitkijken.

Bij veel mensen bestaat nog steeds het idee dat u dure dingen het best bij een echte (fysieke) winkel kan kopen voor het geval er iets mee is. Want het zou lastig zijn om uw recht te halen bij zo'n online winkel. Maar de wettelijke bescherming van consumenten bij het kopen op afstand in Nederland is juist bijzonder goed.

Het zijn niet alleen consumenten die hun rechten niet goed kennen. Ook winkeliers zijn niet altijd op de hoogte. Dat geldt zelfs voor winkeliers die lid zijn van Thuiswinkel.org, Die vereniging draagt er zorg voor dat aangesloten leden de wet kennen. Ze moeten ook beloven zich aan alle in Nederland geldende regels te houden. Dat laatste gebeurt niet altijd. Een winkelier kan bijvoorbeeld zijn eigen regels bedenken om het zich wat makkelijker te maken. Hij kan bijvoorbeeld op zijn website zeggen dat een geretourneerd product alleen wordt geaccepteerd in de originele verpakking. Vanuit zijn oogpunt heel begrijpelijk, maar wettelijk mag hij dat niet eisen. Daarnaast is er een geschillencommissie met een bindende uitspraak. Die commissie behandelt klachten van consumenten tegen een bedrijf dat producten op afstand verkoopt en waarvan het bedrijf is aangesloten bij Thuiswinkel.org.

De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen gaan over producten of diensten die op afstand gekocht zijn. Hierbij kunt u denken aan:

- Audiovisuele apparaten
- Computers en gerelateerde apparatuur
- Huishoudelijke apparaten
- Kleding en/of schoenen
- Meubelen
- Persoonlijke verzorgings­apparaten

Het is niet zo dat webwinkels zonder keurmerk per definitie onveilig zijn. U kunt zich veel leed besparen, als u bij een webwinkel in elk geval twee controles uitvoert:
- Het is in Nederland voor een webwinkel verboden om te eisen dat het aankoopbedrag voor een product vooraf volledig wordt voldaan. Als een winkelier dat vraagt, is dat een signaal om op te passen. Juist oplichters bieden producten aan voor een zeer aantrekkelijke prijs maar willen betaling vooraf.
- Een tweede voorzorg is om bij een onbekende (en ongekeurde) winkel het adres te controleren. Elke winkel moet volgens de wet op de site een fysiek adres tonen. Als er enkel een postbus genoemd wordt, is dat al een aanwijzing dat de eigenaars bij problemen moeilijk te traceren zijn.

Een gekocht product kan natuurlijk defect zijn of niet bevallen. Daar gelden regels voor. Consumenten staan bij dit soort problemen erg sterk. Om te beginnen is er de wet op kopen op afstand. Die geeft Nederlandse consumenten het recht om een product binnen veertien dagen zonder opgaaf van redenen te retourneren. Dat kan dus ook als u spijt hebt van uw aanschaf. Er hoeft niets echt 'mis' mee te zijn. Een winkelier mag dit recht niet beperken. Als een site bijvoorbeeld vermeldt dat 'producten uit de uitverkoop niet teruggestuurd mogen worden', dan klopt dit niet. U heeft altijd recht van retour binnen veertien dagen. U bent wel zelf verantwoordelijk voor de verzendkosten voor het terugsturen.

Tips voor veilig online winkelen

Volg deze tips om problemen te voorkomen.
1. Betaal grote bedragen nooit in één keer vooruit.
2. Kijk of de winkel een fysiek adres heeft.
3. Bel de webwinkel als u twijfelt. Als niemand opneemt is dat een waarschuwing.
4. Controleer winkels die u niet kent door ze op te zoeken met Google.
5. Als de prijs te mooi lijkt om waar te zijn, dan ís het waarschijnlijk te mooi om waar te zijn.
6. Controleer bij twijfel op de site van Thuiswinkel.org of de webwinkel er staat ingeschreven. Het logo kan namelijk ten onrechte op de site staan.
7. Controleer Marktplaats-handelaren op MijnPolitie.nl

Garantie

Als een apparaat kapot gaat, heeft u veel meer rechten dan u waarschijnlijk denkt. Dat komt onder andere door 'garantiebewijzen' die fabrikanten in de verpakkingen stoppen. Dit soort documenten zien er heel intimiderend uit en geven slechts voor een bepaalde periode fabrieksgarantie. In Nederland mag een garantiebewijs echter niet het wettelijk recht beperken. In ons land geldt namelijk het 'conformiteitsvereiste'. Een product moet een levensduur hebben die past bij de verwachting van zo'n product. Wie bijvoorbeeld een wasmachine aanschaft, kan er vanuit gaan dat zo'n apparaat vele jaren meegaat. Dan kan de fabrieksgarantie het hebben over twee jaar, maar wettelijk moet de winkelier zelfs na die periode kosteloos een oplossing bieden.

Als een product defect raakt binnen de eerste zes maanden na de aanschaf, ligt de bewijslast bij de verkoper. Die moet dan het probleem verhelpen tenzij hij kan bewijzen dat de consument het apparaat zelf stuk heeft gemaakt. Na die zes maanden ligt de bewijslast bij de consument. Die moet dan aannemelijk maken dat hij het apparaat op de juiste wijze heeft gebruikt. In de praktijk betekent dit dat de werkelijke garantie op een product vele malen langer is dan in de garantiebewijzen staat. Toch verkopen veel winkels 'extra garantie'. Dat is eigenlijk een sigaar uit eigen doos, want u betaalt dan voor rechten die u al hebt. De garantie gaat veel verder dan wat de winkelier en fabrikant meestal zeggen. Het garantiebewijs mag nooit uw wettelijke rechten inperken. Een apparaat moet wettelijk aan realistische verwachtingen voldoen. Wie een televisie van 2000 euro koopt, heeft ook na drie jaar nog recht op reparatie, wat het garantiebewijs ook zegt. Wettelijk gezien is de verkoper verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk product, hij mag zich niet verschuilen achter de fabrikant.

Thuiswinkelen in het buitenland

Het aantrekkelijke van internet is natuurlijk dat er geen landsgrenzen zijn. Gelukkig gelden binnen Europa bijna dezelfde strenge wetten als in Nederland, zodat de consument ook bij een aanschaf in Duitsland zijn aanschaf kan terugsturen en aanspraak kan maken op garantie. Dat laatste is echter in sommige landel iets minder gunstig dan in Nederland. Er kan bijvoorbeeld buiten de fabrieks­garantie een gedeeltelijke vergoeding voor reparatie gevraagd worden, afhankelijk van de leeftijd van het product. Toch is internationaal kopen in principe niet risicovoller dan binnen Nederland. De eis van de winkelier om 100% vooruit te betaleb bij een onbekende winkel is riskant.

Het is bij de aanschaf van een product bij zowel Nederlandse als buitenlandse winkels heel verstandig om wat onderzoek te doen. Gebruik Google en zoek op de naam van de winkel met het woord 'klacht' erbij en kijk dan wat dat oplevert. Als u klachten vindt, wil dat niet zeggen dat er meteen iets fundamenteel mis is met een bedrijf. Maar als u vaak ziet dat bestellingen niet geleverd worden, dan is dat een belangrijk signaal.

Mijnpolitie.nl

Dat geldt ook voor handelaren op Marktplaats. Want hoewel die site bekend staat als virtuele rommelmarkt voor particulieren, zijn er ook heel wat 'gewone' winkels actief die producten aanbieden. De meesten daarvan zullen niet het waarborg Thuiswinkel.org voeren. Dat wil niet zeggen dat ze onveilig zijn. Maar het is wel verstandig om dit soort aanbieders even te googelen, of om ze op te zoeken op www.mijnpolitie.nl. Op deze site kunt u niet alleen aangifte doen van oplichting, maar ook verkopers controleren. Als er klachten tegen een aanbieder lopen, lijkt het niet verstandig om ermee in zee te gaan.

Betalen

In Nederland hebben we een gemakkelijk systeem om betalingen te doen bij webwinkels. iDEAL wordt door het overgrote deel van de winkels geaccepteerd. Meteen bij het bestellen kunt u het bedrag overmaken, net alsof u in de winkel pint. Maar het is niet altijd verstandig om dit ook te doen. Zeker bij een grote uitgave bij een minder bekende winkel is het beter om na ontvangst te betalen, per (digitale) acceptgiro.

Naast iDEAL zijn er meerdere online betaalsystemen. PayPal wordt bijvoorbeeld in veel internationale winkels geaccepteerd. Het openen van een PayPal-rekening is gratis. Vervolgens is het mogelijk om geld naar die rekening over te maken vanaf uw eigen bankrekening. Vanaf dat moment werkt PayPal net als iDeal. Op het moment dat u afrekent, stuurt de webwinkel u naar de omgeving van PayPal, waar u met uw e-mailadres en wachtwoord inlogt. Daarna kunt u tot betaling overgaan. U kunt dan niet meer uitgeven dan er op de PayPal-rekening staat.

Creditcards

U heeft ook nog de mogelijkheid te betalen met de gewone creditcards van onder andere VISA, Mastercard en American Express. Maar het gebruik van een creditcard kan duur zijn. Niet alleen betaalt u jaarlijks voor het privilege om zo'n stukje plastic te mogen gebruiken, maar het wordt u ook erg gemakkelijk gemaakt om u in de schulden te steken. Het is namelijk mogelijk (en de creditcardmaatschappijen moedigen dit aan) om op afbetaling te kopen. Uw aankopen betaalt u dan maandelijks af, met rente. Het is altijd goedkoper om aankopen met de kaart meteen af te laten schrijven van uw betaalrekening.

Wat wel een voordeel is van VISA en Mastercard is, dat ze vergezeld gaan van een aankoopverzekering. Als een betaald product niet wordt geleverd, krijgt u uw geld terug. Daarnaast is het product 180 dagen lang verzekerd tegen verlies, beschadiging of diefstal. Meestal geldt echter een eigen risico van 25 of 50 euro. Op de website van International Card Services, de organisatie achter Visa en Mastercard, kunt u nagaan of uw creditcard deze verzekering biedt. Ga ook na of u die verzekering nodig hebt. De meeste mensen hebben al een inboedel- of aansprakelijkheidsverzekering, heel veel ongelukjes zijn dan al afgedekt.

Afgezien van die aankoopverzekering is er geen reden om VISA of Mastercard te gebruiken in plaats van iDEAL of PayPal. Als de winkel die tenminste accepteert. Worden iDEAL en PayPal niet ondersteund, dan kunt u nog uit de voeten met de 'prepaid creditcard', bijvoorbeeld van Skrill.com of Netteller.

Skrill Prepaid Creditcard
moneybookers-mastercard.jpg

De Moneybookers prepaid creditcard
heet tegenwoordig Skrill Prepaid Creditcard.

De dienst die Skrill online levert, is vergelijkbaar met PayPal. Geld kan gestort worden op een “online bank account” waarmee u bij diverse winkels op het internet kunt betalen. U kunt er net zoveel geld op zetten als u wilt. Overschrijven kan gewoon via iDeal, creditcard of een gewone overschrijving. Interessant is de Skrill Prepaid Creditcard (voorheen Moneybookers prepaid mastercard). Het is een card waarmee u niet in het rood kan staan. Voor een BKR registratie hoeft u dan ook niet bang te zijn. U komt nooit in problemen als bij een gewone VISA of Mastercard waar u maar door kunt gaan met uitgeven. Want u kunt alleen het bedrag uitgeven dat u zelf naar uw Skrill-rekening hebt overgemaakt. Alle webwinkels die een VISA-kaart accepteren, accepteren ook prepaidkaarten, mits er natuurlijk voldoende saldo op staat. Voor de duidelijkheid: als u wat koopt met een de prepaid creditcard is uw aanschaf niet automatisch verzekerd.

Bij een gewone creditcard worden er vaak allerlei kosten berekend voor het gebruik. Dit is bij de Moneybookers prepaid creditcard niet het geval. Er zijn geen maandelijkse kosten voor het gebruik. U betaalt €10 euro per jaar voor uw Mastercard prepaid creditcard. Winkelen met deze kaart is, zowel online als offline in binnen- en buitenland, gratis. Geld pinnen kan ook met deze kaart. Hiervoor betaalt u €1,80 per opname. Het saldo kan 24 uur per dag gemakkelijk worden aangevuld via de meest gebruikte betalingsmogelijkheden zoals iDeal, een lokale overschrijving of via uw echte Visa of Mastercard. Een leuke extra is dat Moneybookers regelmatig cashback kortingen tot 25% heeft. Hierdoor krijgt u een flink bedrag op uw aankoop terug bij de door Moneybookers geselecteerde winkels.. In de eerste 2 gevallen is het gratis. Het saldo aanvullen via een Visa of Mastercard kost 1,9% van het totaal overgeschreven bedrag. U kunt ook gemakkelijk geld overmaken via uw Moneybookers account naar iemand anders met een Moneybookers account. Deze overschrijving is ook altijd gratis. Voor het saldo aanvullen van de creditcard wordt 1.9% van het totaalbedrag berekend. Het pinnen van kleine bedragen met de Moneybookers prepaid mastercard kost elke keer €1,80.

Net+ prepaid creditcard
netplus-prepaid-creditcard.jpg

De Neteller Prepaid MasterCard is gekoppeld aan
uw online bankrekening van NETELLER

Neteller is een aanbieder van een online bank. Net als bij Paypal en Skrill (voorheen de Moneybookers) kunt u hier ook een online rekening openen om op het internet aankopen te doen. Daarnaast biedt Neteller de Net+ prepaid mastercard. Op deze creditcard kunt u zelf geld storten en gebruik maken van het gemak van een creditcard in binnen- en buitenland zonder dat u bang hoeft te zijn voor een torenhoge rekening. Als het saldo op de Net+ prepaid creditcard 0 is, kunt u niet meer betalen. Voor een BKR registratie of vervelende rekeningen achteraf hoeft u niet bang te zijn. Met de Net+ prepaid creditcard kunt u gemakkelijk betalen in binnen- en buitenland in elke gelegenheid waar een gewone creditcard wordt geaccepteerd. De kaart aanvragen is gratis en er worden geen maandelijkse of jaarlijkse bijdragen gevraagd. Geld overmaken kan gemakkelijk via iDeal of een lokale overschrijving. Het systeem van Neteller is een internationaal goedgekeurd systeem waarmee u veilige transacties kunt uitvoeren. De creditcard van Neteller is een complete betaalkaart waarmee u geld kan pinnen en overal kan betalen.

Hoewel Neteller claimt dat er geen verborgen kosten zijn, moet u wel even de kleine lettertjes lezen. Geld pinnen bij een geldautomaat kost €4 euro per transactie en is daarmee een stuk duurder dan de €1,80 die Moneybookers vraagt. Geld terugstorten van een Neteller account naar uw eigen bankrekening kost €7,50. Bedenk daarom van tevoren altijd goed hoeveel geld u nodig heeft op uw Net+ prepaid mastercard, want elke keer geld terugboeken is prijzig. Waar u wel op moet letten is dat u de Net+ prepaid mastercard elke 14 maanden minimaal 1 keer gebruikt. Bij 14 maanden geen gebruik van de kaart zal Neteller 30 dollar van uw account afschrijven.

Levertijd aankopen

Het is van belang om te weten hoelang het duurt voor een bestelling in huis is. De meeste sites geven een indicatie maar dat is nooit een garantie. Zeker als de levertijd enkele weken bedraagt, gebeurt het nog weleens dat het gevraagde artikel opeens nog veel langer op zich laat wachten, of uiteindelijk helemaal niet meer leverbaar is. Let dus goed op bij websites die lange levertijden hebben. Neem bijvoorbeeld DealExtreme (dx.com), een website die spotgoedkope gadgets levert. Uw bestelling moet uit China komen en soms lijkt het wel alsof een DX-medewerker die te paard komt brengen. Daar staat tegenover dat het bedrijf geen verzendkosten berekent, zelfs als het product slechts één euro kost.

Verzendkosten

Het is goed om te bedenken dat al die goedkope webaanbiedingen exclusief verzendkosten zijn. Sommige webwinkels verzenden gratis bij bestellingen boven een bepaald bedrag. Bestelt u voor een lager bedrag, dan komt er nog een paar euro bij. En dan is het financiële voordeel vaak meteen verdampt. Bestellingen uit Amerika kunnen helemaal tot absurde bedragen leiden. Een boek bij een kleine webshop van 19 euro kan bijvoorbeeld uiteindelijk 40 euro kosten. De verzendkosten waren hoger dan de kosten van het product.

Uw eigen webwinkel

webcertificaat.png

Wilt u voor uw eigen webwinkel het Thuiswinkel Waarborg? Dan moet u aan allerlei voorwaarden voldoen.

thuiswinkel-waarborg.pngThuiswinkel.org is de belangenvereniging voor webwinkels in Nederland en geeft het keurmerk Thuiswinkel Waarborg uit. Dit is het kwaliteitskeurmerk voor webwinkels en consumenten: online kopen bij betrouwbare webwinkels.
Daarnaast behartigt de vereniging de belangen van de leden op nationaal en internationaal niveau, bevordert het vertrouwen in kopen op afstand en zorgt voor kennis- en informatie-uitwisseling over de branche. Het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk is echter geen garantiefonds. Als een bedrijf failliet gaat, kan een klant dus toch nog bedrogen uitkomen.

Op thuiswinkelen.nl vindt u onder andere:
- een overzicht van aangesloten winkels
algemene informatie over thuiswinkelen
- veelgestelde vragen en antwoorden
- een online klachtenformulier
- informatie over de Geschillencommissie Thuiswinkel