Pagina Menu

Laat Windows en Apple computer samenwerken

Met de voortdurende introductie van nieuwe Windows-versies lijkt het verbinden en delen van Windows-computers in het thuisnetwerk onbegonnen werk. De oplossing is niet echt eenvoudig. Het is een kwestie van de juiste schakelaars omzetten. De vraag is natuurlijk: welke zijn dat?

We leggen uit hoe u via een thuisnetwerk bestanden kunt openen en bewerken op een computer met een andere Windows-versie dan op de computer waarop die bestanden zijn opgeslagen. Maar wat te doen als u een Apple MAC computer in uw netwerk wilt opnemen?

Thuisnetwerk instellen

Stel uw verbinding in als Particulier netwerk

 

 

 

 

 

Als u een computer met een modem/router verbindt, moet u instellen of die verbinding privé of openbaar is. Met een privé- of thuisnetwerk is de computer zichtbaar voor alle anderen op hetzelfde netwerk. Op een openbaar netwerk wordt privacygevoelige informatie verborgen gehouden. Het kan zijn dat Windows de verbinding zelf al heeft aangevinkt als 'openbaar' terwijl het om een thuisnetwerk gaat. Corrigeer dit zo nodig op iedere computer. Dat doet u in Windows door in het systeemvak naar het icoon van uw netwerkverbinding te gaan. Klik vervolgens op Netwerkcentrum openen. In Vista klikt u naast uw netwerkverbindingsnaam op Aanpassen, zodat u kunt aangeven dat het om een Particulier netwerk gaat. In Windows 7, 8 en 10 ziet u de status onder de netwerknaam. Als hier Thuisnetwerk staat, zit u goed. Als dat niet zo is, klikt u op de term en selecteert u de de juiste variant. Overigens schuilen achter de termen Thuisnetwerk en Bedrijfsnetwerk identieke instellingen. Er zijn slechts andere namen aan gegeven, om verwarring te voorkomen.

 

Thuisgroepen in Windows

 

 

 

 

 

 

 

In de laatste versies van Windows komt u het begrip 'thuisgroep' vaak tegen. Een thuisgroep is niet hetzelfde als een werkgroep. Een thuisgroep werkt alleen vanaf Windows 7-computers en werkt alleen effectief als er computers op zijn aangesloten waarop Windows 7 draait. Bij een thuisgroep maakt het niet uit onder welke werkgroepnaam u werkt. Alle bestanden uit dezelfde categorie, zoals bijvoorbeeld muziek en film, worden bereikbaar voor de anderen in het netwerk, zodra u dit zo instelt. Dat doet u door naar het Netwerkcentrum te gaan en daar op Een thuisgroep en opties voor delen selecteren te klikken. Vervolgens bepaalt u zelf welke categorieën u deelt en of u media wilt laten streamen tussen de computers.

Werkgroep synchroniseren

delen3.png

Computers in dezelfde werkgroep zijn toegankelijk voor elkaar.

 

 

 

Wanneer u alle computers in huis via hetzelfde modem/router op internet hebt aangesloten, zijn ze met elkaar verbonden. Ze moeten alleen nog zichtbaar worden voor elkaar en er moeten wat sloten van de deuren worden gehaald, zodat de computers met elkaar kunnen samenwerken. De eerste stap is om alle aanwezige Windows-computers in dezelfde werkgroep te zetten. Dit houdt in dat het netwerk een afdeling maakt met pc's die met elkaar gaan werken. Het maakt niet uit bij welke computer u als eerste deze werkgroep aanmaakt of waar u de naam als eerste wijzigt. U kunt echter maar met één werkgroep verbinding maken. Ga hiervoor naar Start en klik met de rechtermuisknop op (Deze) Computer. Kies nu Eigenschappen. In het informatiescherm dat wordt getoond, vindt u de instellingen voor de computernaam, het domein en de werkgroep. Klik op Instellingen wijzigen. De beschrijving van de computer is nu niet relevant, deze optie mag u dus leeg laten. Ga naar Wijzigen en vul bij Werkgroep een naam in. Deze naam mag u zelf bepalen. Standaard luidt hij zoiets als Workgroup of Werkgroep. Sluit af met OK en start de computer opnieuw op. Voer deze stap op iedere computer uit.

Openbare bestanden

De map Openbare bestanden staat altijd open, maar is onpraktisch in gebruik.

 

 

 

 

 

Wilt u de meest eenvoudige maar ook meest omslachtige manier gebruiken om bestanden 'openbaar' te maken, dan kopieert u ze keer op keer naar de map Openbare bestanden, te vinden in het Netwerkvenster. In Vista komt u daar via Start, <Uw naam>, Openbaar en in Windows 7, 8 via Start, <Uw naam>, Favorieten. De map Openbare bestanden wordt overbodig wanneer u de methode aanhoudt die in de paragraaf Toegang verlenen wordt uitgelegd. Openbare bestanden zijn zinvol wanneer u bestanden aan meerdere gebruikers op dezelfde computer wilt tonen, zonder dat deze gebruikers daadwerkelijk in uw ruimte komen. U bent echter genoodzaakt om keer op keer bestanden naar deze map te slepen om hem aan te vullen. Als u een map direct in het netwerk deelt, hoeft dat niet.

Toegang verlenen

Via het menu 'delen' selecteert u de gebruikers die
toegang tot uw persoonlijke mappen krijgen.

Uw computers bevinden zich nu in hetzelfde netwerk en in dezelfde werkgroep. Het wordt tijd om eens te kijken welke bestanden u zichtbaar wilt maken op de andere pc. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om een map met veelgebruikte documenten. Die map moet nu worden opgenomen in het gedeelde compartiment van het netwerk. Ga naar die map, klik er met rechts op en kies Eigenschappen > Delen. In het nieuwe menu klikt u op het zwarte pijltje. Uit de lijst die u ziet, kiest u de namen van gebruikers met u wie wilt samenwerken. U kunt ook op Iedereen klikken, zodat alle gebruikers de bestanden kunnen inzien. Klik nu Lezen aan, dat u onder Machtigingsniveau vindt, en selecteer eventueel Lezen/schrijven zodat gebruikers de bestanden ook kunnen bewerken. Sluit af met een klik op Delen. Om het delen uit te zetten, selecteert u Niemand in de lijst.

Voorkom problemen

De aanwijzingen in dit artikel zijn bestemd voor gebruik binnen een thuisnetwerk. Dat is de reden waarom we niet ingaan op de beveiliging van gedeelde bestanden. Beveiliging is niet nodig wanneer u met een klein gezelschap in huis bent en niet met de computer buiten de deur komt. U loopt echter wel risico's als u vervolgens zonder beveiliging met uw laptop in een restaurant gaat internetten. Er zijn meerdere manieren om uw bestanden te beveiligen. Een goede eerste stap is om een netwerkverbinding buiten de deur als 'openbare verbinding' te selecteren. Dit doet u via het Netwerkcentrum. Naast de naam van het netwerk klikt u op Aanpassen (Vista) of door de status aan te klikken (Windows 7, 8). Verander het particuliere netwerk in Openbaar netwerk, zodat u de toegang van buiten afsluit. In het eigen thuisnetwerk kunt u ook het een en ander beveiligen. In het Netwerkcentrum gaat u naar het menu (Vista) of Geavanceerde instellingen voor delen wijzigen (Windows 7, 8 en 10) en schakelt u Met wachtwoord beveiligd delen in. Voortaan moeten gebruikers hun accountwachtwoord opgeven om de bestanden in te zien. Geeft u liever per geval aan hoe bestanden worden beveiligd? Ga naar de te delen map, rechtsklik erop en ga naar het menu Delen. In Windows 7, 8 en 10 kunt u het delen van mappen per gebruiker aan- of uitzetten, door in het menu Delen met (in de taakbalk) namen aan te vinken. In het Delen-menu kunt u bij het tabblad Beveiliging voor elke gebruiker en gebruikersgroep machtigingen instellen. Staat een gebruiker, zoals het gastaccount, niet in de lijst? Zoek hem dan op via het stappenplan in de paragraaf Mappen opnemen.

Windows moet instemmen

Windows Vista heeft een duidelijk menu voor delen en verkennen.

 

 

 

 

 

U moet ervoor zorgen dat Windows 'akkoord' gaat met het idee om bestanden en printers te delen. In Windows Vista gaat u in het Netwerkcentrum naar Delen en verkennen en daar schakelt u bepaalde gebieden in, zoals Bestanden delen en Printers delen. Windows 7, 8 en 10 hebben dit gedeelte iets meer verstopt. Ook hier moet u naar het Netwerkcentrum, maar vervolgens gaat u naar Geavanceerde instellingen voor delen wijzigen. Daar schakelt u de gewenste opties in of uit.

Mappen opnemen

Het is essentieel dat het netwerk aan de beveiligingslijst wordt toegevoegd.

 

 

De mappen zijn nu zichtbaar voor iedere gebruiker. Toch bestaat de kans dat de computer in uw werkkamer bijvoorbeeld de vakantiefoto's nog steeds niet kan zien. De oorzaak is dat voor die specifieke map het gehele netwerk als 'vertrouwd' moet worden aangemerkt. Ga opnieuw naar de te delen map, rechtsklik erop en kies Eigenschappen. Nu gaat u naar het tabblad Beveiliging. Hier is een lijst met namen van groepen en gebruikers zichtbaar, waaronder Iedereen, Systeem en uzelf. Wanneer u op een van deze namen klikt, kunt u in het gedeelte daaronder de machtigingen instellen door bij iedere optie een vinkje te plaatsen of weg te halen. U zult zien dat het netwerkgedeelte aan deze lijst ontbreekt. Voeg het toe door te kiezen voor Bewerken >Toevoegen > Geavanceerd > Nu zoeken. In de lijst met zoekresultaten scrolt u naar Netwerk en klikt u deze optie aan. Sluit af door twee keer achter elkaar op OK te klikken. Netwerk staat nu in de namenlijst. Selecteer dit onderdeel en zet een vinkje bij uw gewenste machtigingen, zoals Wijzigen of Volledig beheer. Als u voor het laatste kiest, worden alle opties automatisch aangevinkt. Nadat u hebt bevestigd via OK worden de bestanden zo bewerkt, dat ze toegankelijk zijn voor het netwerk.

U heeft nu aan allerlei knoppen gedraaid. Wanneer u via een andere computer in uw netwerk een gedeelde map op een Windows7 pc wilt openen, stuit u misschien toch weer op de mededeling dat u niet bevoegd bent die map te openen. Ga dan weer terug naar de Windows7 pc. In de Verkenner opent u het Netwerk, de netwerklocatie, selecteer vervolgens de betrokken map. Na een klik met rechts op de map verschijnt een menu, kies voor Delen met > Specifieke personen > Toevoegen openen > Iedereen, klik op Toevoegen, wijzig dan het Machtigingsniveau in Lezen/schrijven, klik onderin het scherm op Delen en vervolgens op Gereed. U maakt nu een goede kans dat u via de andere pc deze map op de Windows7/8 pc wel kunt bereiken.

Schijfletter toekennen

Voeg een schijfletter toe aan een gedeelde map, zodat u er sneller toegang toe krijgt.

 

 

 

 

Nu de gewenste mappen worden gedeeld en toegankelijk zijn gemaakt, kan het na enige tijd vervelend worden dat u steeds naar het netwerkmenu moet om daar een map te zoeken. Een snelkoppeling op het bureaublad kan uitkomst bieden, maar er is een handiger manier om dit euvel op te lossen. Maak van een netwerkmap een netwerkschijf, die zichtbaar is in (Deze)Computer. Om dit te realiseren gaat u naar (Deze) Computer en klikt u in het linker menu op Netwerklocaties. In Windows XP moet u in de menubalk op Extra en vervolgens op Netwerkverbinding maken... klikken. Naast Station ziet u de schijfletter die in (Deze) Computer komt te staan. Kies een letter die aan het einde van het alfabet staat, zodat u externe harde schijven niet voor het hoofd stoot als ze zich als D-schijf met uw computer willen verbinden. Naast Map klikt u op Bladeren en uit het netwerklijstje kiest u een netwerkmap waarvan u wilt dat hij een netwerkschijf wordt.

Printer delen (onder Vista, 7 en 8)

delen09.png

Een netwerkprinter toevoegen is kinderspel in Windows

 

 

 

 

 

Het is wellicht handig om niet alleen bestanden, maar ook een printer te delen die met een computer is verbonden waar een andere Windows-versie op is geïnstalleerd. Hiervoor moet u drie dingen doen: Windows laten toestaan dat printers worden gedeeld (dit heeft u voor XP al gedaan in 06), de printer daadwerkelijk delen, en die vervolgens toevoegen aan uw andere computer. Om printers te laten delen door Windows Vista gaat u naar het Netwerkcentrum, waar u Printers delen inschakelt. In Windows 7, 8 gaat u hiervoor naar Instellingen voor delen wijzigen. Zoek dan de aangesloten printer op. Die vindt u via Start, Configuratiescherm, Printers (Vista), via Start, Configuratiescherm, Apparaten en printers (7, 8) of via Start, Printers en Faxen (XP). Klik met de rechter muisknop op de printer die u wilt delen en kies uit het menu voor Eigenschappen van printer. Ga vervolgens naar het tabblad Delen en zet een vinkje voor Deze printer delen. Het is in Windows7, 8 mogelijk om met de knop Extra stuurprogramma's ervoor te zorgen dat ook voor andere Windows-versies een stuurprogramma voor deze gedeelde printer beschikbaar komt. Klik hierna op OK. De betreffende printer is nu ook beschikbaar voor de andere pc's in uw netwerk.

Printer toevoegen

Selecteer de juiste printer, Windows doet de rest.

 

 

 

 

 

Uiteraard wilt u nu de gedeelde printer toevoegen op andere computers. Het kan zijn dat Windows de printer automatisch herkent en toevoegt, anders zult u dit handmatig moeten doen. In het eerste geval hoeft u niets te doen: de printer staat automatisch bij de te selecteren printers in het afdrukvenster. Als u het apparaat handmatig moet toevoegen, gaat u naar het printermenu (zie 09) en kiest u Printer toevoegen. Windows zoekt nu automatisch naar verbonden printers op het netwerk. Kies de juiste printer en voeg deze toe. Wanneer de juiste stuurprogramma's niet voorhanden zijn, worden die gedownload of u zult een installatie-cd moeten gebruiken. Vervolgens wordt gevraagd of het betreffende apparaat de standaardprinter moet worden. Vink deze optie naar wens aan of uit.

Apple pc opnemen in thuisnetwerk

Via het netwerkgedeelte van een Mac kunt u ook verbinding maken met een Windows-pc

 

 

 

Niet ieder thuisnetwerk bestaat louter uit Windows-machines, de kans bestaat dat u ook een laptop of desktopcomputer van Apple in huis heeft. Microsoft en Apple concurreren weliswaar met elkaar, maar dat betekent niet dat hun systemen op een netwerk onzichtbaar voor elkaar zijn. Vanaf het moment dat u mappen hebt gedeeld, kunt u op een op het netwerk aangesloten Mac of MacBook naar de gedeelde Windows-mappen zoeken. Het is daarbij belangrijk dat alle computers deel uitmaken van dezelfde werkgroep.

Op uw Apple-machine gaat u naar de Finder. U kunt nu uit twee mogelijkheden kiezen. Ten eerste kunt u via het menu Verbinden met server het adres van uw Windows-pc invullen. Dit adres luidt smb//... waarbij op de puntjes uw ip-adres of de naam van de computer staat. Deze naam is terug te vinden door naar Start > Computer te gaan, met de rechtermuisknop te klikken en voor Eigenschappen te kiezen. De tweede mogelijkheid om vanuit Finder gedeelde mappen op te sporen, is door naar Netwerk te gaan en hier gedeelde computers en mappen te zoeken. Door er vervolgens op te dubbelklikken maakt u verbinding met de Windows-computer, na bevestiging van uw inlognaam.

Bestanden delen tussen Windows en Apple pc met TimeCapsule

Het is niet altijd even makkelijk om Windows en Mac-machines in één netwerkomgeving samen te laten leven, als het gaat om het uitwisselen van bestanden op een gemeenschappelijke netwerkschijf. U krijgt dan te maken met de beperkte uitwisselingsmogelijkheden tussen het bestandssysteem van Windows (Fat32 of NTFS) en Mac OS X (HFS+). Die besturingssystemen slaan hun bestanden op een andere manier op.
Stel dat u een gedeelde usb-schijf aan een pc of een router hangt, bedoeld voor elk IP-apparaat in huis. Formatteert u een schijf als FAT32, dan kan die in principe door elk besturingssysteem gelezen worden. Maar FAT32 kan niet met bestanden groter dan 4 GB overweg en is gevoeliger voor crashes. Maar NTFS werkt niet op een Mac (zonder extra hulpprogramma’s) en Windows machines kunnen zonder extra software niet overweg met HFS+-schijven. De Apple TimeCapsule is een draadloze router met ingebouwde harde schijf. Het platte, vierkante doosje is bedoeld om draadloze backups te maken vanaf machines met OS X 10.5 Leopard. Maar deze router is vooral interessant om eenvoudig bestanden te delen tussen Windows-computers en Mac-machines. Met de Timecapsule is dat een kwestie van stekker erin en klaar: uw gedeelde bestanden zijn zichtbaar op elke pc en Mac in het thuisnetwerk ook op een Ubuntu-machine.

Installatie

Sluit uw DSL- of kabelmodem aan op Time Capsule en configureer deze vervolgens met het AirPort-hulpprogramma, waarvan zowel een Mac OS X-versie als een Windows-versie gedownload kan worden. Om nieuwe gebruikers toe te voegen die de schijf kunnen benaderen, kunt u er voor kiezen om losse accounts te maken, maar ook om de netwerkschijf zelf een algemeen wachtwoord te geven. Binnen enkele minuten kunt u en maar liefst vijftig anderen met een Mac of pc het internet op, videobeelden streamen, foto's uitwisselen en nog veel meer, allemaal zonder kabels. Tijdens de installatie (de configuratietool is er voor zowel Windows als OS X) biedt TimeCapsule aan of het de instellingen van het bestaande netwerk over moet nemen of zelf opnieuw geconfigureerd moet worden. Er zit een groen/geel lampje aan de voorkant. Groen is goed, geel betekent opnieuw instellen.
U kunt ook via USB een centrale printer aansluiten op Time Capsule. Overal vanuit huis of kantoor kunt u dan documenten en foto's afdrukken.

Snelheid

De overdrachtssnelheid via een router met 802.11n is een hele verbetering, zeven keer sneller dan 802.11g, maar houdt er rekening mee dat veel bestaande draadloze apparatuur alleen nog 802.11g ondersteunt. In die gevallen is er geen snelheidswinst. Wel is de doorgiftesnelheid van de n-variant op grote afstand een stuk beter. Tegenwoordig verschijnen er steeds meer routers en draadloze netwerkadapters met 802.11ac op de markt. Theoretisch kunt u dankzij deze wifi-standaard bestanden met een snelheid van 1 Gbit/s (of zelfs nog sneller) downloaden. Zeker met de opkomst van glasvezelverbindingen is het reëel dat u deze snelheid in de toekomst daadwerkelijk haalt.
Voor grote backups van tientallen gigabytes is wifi niet echt handig. In de ideale configuratie koppelt u de TimeCapsule rechtstreeks aan de hoofdcomputer met een gigabit-aansluiting. Doe de eerste ‘basisbackup’ van elke laptop waarop TimeMachine draait ook via een ethernetkabel. Voor de kleine backups laat u dan uw netwerk op volle toeren draaien. Time Capsule werkt met Mac, pc, iPad, iPhone, iPod touch, Apple TV en vrijwel alle andere draadloze apparaten die gebruikmaken van de draadloze 802.11a/b/g/n-standaard. Allemaal tegelijkertijd.

Via een update van Airport Extreme

Dankzij een firmwareupdate is ook de bestaande Airport Extreme router te gebruiken als Airdisk. Hang er een usb-schijf aan, u kunt die op dezelfde manier gebruiken als de TimeCapsule.

Via Windows Home Server

Ook met bijvoorbeeld de Windows Home Server kunt u bestanden bereikbaar maken voor zowel Windows als Mac-machines. Net zo gebruiksvriendelijk en met extra mogelijkheden dankzij slimme plugins. Het nadeel van zo’n server is wel dat de backup-mogelijkheden van TimeMachine dan niet zo makkelijk via het netwerk verlopen.

Bestanden delen op Smartphone

 

 

 

 

De fanatieke documentgebruiker heeft uiteraard ook bestanden op een smartphone staan. Deze bestanden kunt u via een Bluetooth- of usb-verbinding delen met een computer, maar erg praktisch werkt dit niet. Verreweg de handigste methode is door gebruik te maken van Dropbox. Dit programma is als applicatie te verkrijgen voor iPhone· en Android-toestellen en op elke ander mobiele telefoon via de webbrowser. Met Dropbox krijgt u gratis de beschikking over een 2 GB grote online schijf. U maakt via de web site dropbox.com of via de mobiele applicatie een account aan, en u kunt direct aan de slag. Op de site kunt u Dropbox als een programma voor de pc downloaden. Er verschijnt een nieuwe map op de door u aangegeven locatie. Alle bestanden die u hierin stopt, zijn vervolgens toegankelijk via de site of op elke andere computer met een geïnstalleerde Dropbox. Uw documenten worden automatisch gesynchroniseerd. Dit systeem is tegenwoordig uitgebreid, zodat ook de smartphones van Apple en Google toegang hebben. Zoek in de App Store of Market op de term Dropbox en download de gratis applicatie. Na het inloggen ziet u op het scherm de eerder in de 'delen'-map van uw computer geplaatste bestanden. Deze bestanden worden gedownload nadat u ze hebt aangeklikt. Op een 'gewone' mobiele telefoon met internettoegang surft u naar dropbox.com en logt u in met uw gegevens. In uw account-scherm kunt u gedeelde mappen downloaden en nieuwe bestanden uploaden. Dropbox heeft inmiddels aangekondigd dat het systeem in de nabije toekomst ook als app voor andere mobiele apparaten beschikbaar komt. Tot die tijd moeten bezitters van bijvoorbeeld een Nokia-smartphone het met de webeditie doen.